vrijdag 2 september 2016

Het Glazen Tijdperk



I.

Mensen-
kinderen,
luister goed!

Het vel dat om
uw vlees heen zit,
zal niet langer
uw buitenste huid zijn.
Het bloed waarvoor
u fles bent
zal zuurder smaken.
U zult andere
handen krijgen.

De lang-
verwachte
virtuele eeuw
breekt aan!

U zult doorzichtiger worden;
daarom heet dit het Glazen Tijdperk.
Zelfs de lucht zal veranderen,
u zult zwemmen door vloeibaar glas.


II.

Ik heb met de trein
door Europa gereisd;
ik wist, terwijl de TGV
door Noord-Frankrijk reed,
dat ik ooit terug zou denken aan
dit alles als een verdwenen wereld.

Nu
anno 2016
mijn lijf nog ophoudt
bij mijn nagels en haren

Is het uitgelezen moment
om boeken onder mijn vinger-
toppen te voelen verglijden
alsof het de laatste keer was.


III.

Om nog een laatste keer
mensenbloed in je aderen
te weten, nog niet
vergeten te zijn
hoe zweet in je ogen prikt,

Seks met zijn tweeën
te hebben, door muren
omringd te zijn,
je te snijden aan glas

Zul je lang moeten wachten
wanneer je eenmaal
zwemt in het glazen tijdperk.
Om ooit nog

Terug in je huid te kruipen

Geen opmerkingen: